Paridea > Články > Potraviny a nápoje > Vejce – jeho prospěšnost očima lékaře

Vejce – jeho prospěšnost očima lékaře

Slepičí vejce jsou dobře stravitelná, u žloutku až 100%. Nejméně stravitelná jsou vejce vařená natvrdo či smažená v tuku. Žloutek má 3x větší kalorický obsah než vaječný bílek. Žloutek obsahuje 49,5% vody, 33% tuků, 15,7% proteinů a 1% minerálů.

Vejce jsou zdrojem antioxidantů.

 

 

 

 

 

Žloutek

Je hlavní zdroj minerálů a obsahuje všechen vaječný tuk a cholesterol a téměř polovinu bílkovin. Obsahuje 22mg kalcia. Jsou v něm obsaženy všechny v tucích rozpustné vitaminy (A,D,E a K) a rovněž je v něm vysoký obsah cholinu. Je jednou z mála potravin, jež obsahují přírodní vitamin D. Vaječný žloutek obsahuje omega 3 dokosahexanovou kyselinu, která je důležitá pro mozek a funkci retiny v oku. Obsahuje rovněž omega 6 mastnou kyselinu, která je nutná pro zdravou kůži, vlasy, libido, reprodukci, růst a odpověď na poranění.

Z nesaturovaných mastných kyselin obsahuje žloutek kyselinu olejovou 47%, kyselinu linoleovou 16% a kyselinu linolovou 5%. Ze saturovaných mastných kyselin pak kyselinu palmitovou 23% a kyselinu stearovou 4%.

 

Vejce obsahuje minerály jako železo, fosfor a draslík a stopové prvky jako selen. Je excelentní zdroj karotenoidu. Tyto karotenoidy se akumulují v zadním segmentu oka a mají výrazný vliv na ochranu proti na věk vázané okulární degeneraci.

Vejce je důležitým zdrojem cholinu. Nedostatek cholinu způsobuje nedostatek kyseliny listové. Lidé, jejichž dieta obsahovala nejvyšší obsah cholinu (ve vaječném žloutku a sójových luscích) a jeho metabolitu betainu, měli hladinu zánětlivých ukazatelů o 20% nižší než osoby s nízkým příjmem cholinu.

Vejce obsahuje 23 IU vitaminu D, jenž je velice důležitý pro zdravý růst kostí a prevenci poruch imunity. Sto procent tohoto vitaminu je ve žloutku. Vitamin D3 cholekalciferol se tvoří v kůži ultrafialovým zářením. U starých lidí schopnost kůže tvořit cholekalciferol prudce klesá, a to je také jedna z příčin jeho nízké hladiny u starých lidí. Doporučená dávka vitaminu D je 800 jednotek denně. Tato dávka je již schopna zvýšit svalovou sílu. Nedostatek vitaminu D u starých lidí vede ke ztrátě svalové síly.

Dlouhodobě přetrvává představa, že příjem cholesterolu ve stravě zvyšuje hladinu krevního cholesterolu. Několik studií zkoumalo vliv podávání vajec a vztah k onemocnění koronárních tepen. Nebyl prokázán žádný vztah mezi snědením jednoho vejce denně a zvýšeným rizikem koronárního onemocnění.

 

Skořápka

Skořápka vejce je složena z 95% z minerálů, kde kalcium carbonicum představuje 94%, kalcium fosfát 1% a magnezium karbonát 1%. Organická substance vaječné skořápy je 4%. Skořápka vejce je atraktivní zdroj kalcia. Malé množství bílkovin ve skořápce pak obsahuje aminokyseliny glycin a arginin. Rovněž obsahuje malé množství růstového faktoru beta, kalcitoninu a progesteronu. Prášek ze slepičí skořápky je atraktivní zdroj kalcia pro lidi. Této vlastnosti skořápky vejce bylo využito v léčebném procesu osteoporózy. Nemocným s prokázanou osteoporózou je možné podávat originální vápníkový bio-přípravek připravený právě ze skořápek slepičích vajec. Kalcium je důležitým nehormonálním lékem při léčení osteoporózy. Absorbční schopnost střeva pro kalcium klesá s věkem, při nedostatku sexagenů a vitaminu D. Kalcium se hůře vstřebává v přítomnosti kyseliny fytové, šťavelové, nadměrného množství vlákniny, soli a sodíku. Není třeba se obávat předávkování, při nadbytku kalcia ve střevě dochází k snížení jeho aktivního vstřebávání.

 

Zdroj: Potraviny – součást zdravého životního stylu, Pavel Kohout a kol. (autor článku: prof.MUDr. Petr Broulík, DrSc.)

 

 

 

Obchodní podmínky   |   Souhlas se zpracováním osobních údajů   |   Devatero   |   copyright 2013 – 2020 © Paridea