Paridea > Články > Zdraví ženy > Cítím se skvěle! - Energie z jógy

Cítím se skvěle! - Energie z jógy

Najít dobrého cvičitele jógy není v současné době vůbec snadné. Jogíni v pravém slova smyslu (jak je známe třeba z filmů) se v našich podmínkách příliš nevyskytují a je tedy opět na nás samých, zda si cvičení jógy vybereme podle komerční nabídky nebo podle vlastní intuice.

Zažila jsem kouzelné setkání s jógou ihned po devadesátém roce. Kurz vedla starší dáma, jistá paní Uhlířová, a dokázala bravurně stmelit své cvičenky s různými pohybovými schopnostmi ve věkovém rozptylu 18-80 let. A navíc přišla s neskutečnou motivací – na jednu ze svých lekcí přizvala svoji kamarádku Consuelu Morávkovou – česká emigrantka působící jako instruktorka jógy v NY.  Laťka v kvalitě instruktorek byla pro mě osobně nastavena, takže za více než dvacet let nahodilého hledání a zkoušení jiných kurzů jsem nenašla pro cvičení jógy pro dospělé jiného vhodného instruktora. Pro každého z nás je však správné něco jiného.

* * * * *

Protože se od sebe vzájemně značně lišíme svými vlohami, tělesnou stavbou i životními návyky, existuje také mnoho stovek jógových cviků, aby si každý mohl najít to, co mu vyhovuje tělesně i duševně.

Formování těla podle jógy

Tělo má být harmonické ani příliš tlusté, ani příliš hubené, plné síly, ne přehnaně svalnaté. Jogíni ve starých textech přesně popisují, jak si ho představují: zářící pokožka, žádné známky stárnutí, jiskrný pohled v oku, štíhlý pas a pružné končetiny. Proto vymysleli očistná cvičení na žaludek a střeva, které zbaví náš organismus zplodin, když se cítíme těžce, unaveně a vlečeme s sebou příliš nadbytečné tělesné váhy. Rozvinuli mnohé cviky na podporu zažívání a látkové přeměny, abychom vnitřně neztráceli elán. A vynalezli cvičení, kterými můžeme posílit záda a která nám pomohou získat štíhlé a silné svaly zajišťující tělu správné držení.

 

Rady

Začněte cvičit hned.

Najděte si ve svém bytě nebo v létě na terase či zahradě prostor asi 4 m2.

Zvolte si takové místo, které je teplé a netáhne (zaručeně se budete potit).

Pořiďte si teplou a měkkou podložku.

Máte-li křehká zápěstí nebo kotníky, zafixujte si je vhodnými pomůckami.

Cvičte nanejvýš 4x týdně třicet minut (nebo ráno a večer po 15 minutách), nejlépe však cvičte každý druhý den. Nechte svalům jeden den na regeneraci.

Zjistěte si, zda netrpíte některými zdravotními potížemi, při nichž je jóga nevhodná!

Začněte zvolna. Před cvičením (ať pod vedením instruktora nebo svým vlastním) si nastudujte odbornou literaturu (raději z více zdrojů).

 

Jíst uvážlivě

Jógoví mistři nedoporučují žádnou zvláštní dietu, ale důrazně připomínají, čeho je třeba se vyvarovat, aby naše energie mohla volně proudit. Jógové texty nás vybízejí, abychom vypátrali, jaký typ stravy nám skutečně prospívá. Tady se mohou jednotliví lidé od sebe značně lišit. Strava by měla být lehce stravitelná, lahodná a přinášející pocit tělesné pohody.

 

Jógu není vždy nutné cvičit pod dohledem zkušeného instruktora. Malé děti dokáží cvičit jógu naprosto intuitivně. Zkuste se jimi inspirovat (např.  http://www.jogasdetmi.cz/cviceni/o-cviceni/)

 

Čerpáno z publikace Energie z jógy – Anna Trökes

 

 

 

Anna Trökes, nar. 1952, je jednou z nejvýraznějších cvičitelek jógy. Vyučuje ji již přes 35let. V Berlíně má svou vlastní školu jógy a podílí se na vzdělávání jógových cvičitelů. Rady uvedené v její knize jsou ověřeny a vyzkoušeny v praxi. Přesto vyzývá všechny čtenáře a čtenářky, aby se samostatně rozhodli, zda a jak chtějí podněty z její knihy využít.

Obchodní podmínky   |   Souhlas se zpracováním osobních údajů   |   Devatero   |   copyright 2013 – 2020 © Paridea